fredag 29 januari 2010

Sommarkalas



Så härligt väder det var idag! Solen skiner och himlen är utan ett moln. Humlorna surrar därborta bland kryddväxterna och det är allt tur att jag har på mig solhatten idag, så varmt som det är.
Idag tror jag att jag bara ska lata mig. Sitta i skuggan av körsbärsträdet och njuta av sommaren. Jag hämtar mig lite kaffe och tar dagen som den kommer. Undrar om inte jag hade mandelkubbar därinne också? Det blir gott till kaffet.

Vänta, nu hör jag att det prasslar i Ölandstoken. Jag kikar lite... jo, det är igelkottsungen. Den ligger där och sover så sött. Vaknar väl när det blir skymning. Jag ska ställa ut lite mat till den. Det får bli de där överblivna pannkakorna. Det ska den få.

Åh, så gott det var här idag! Nu ska jag sola ansiktet en stund. Blunda och höja ansiktet mitt mot solen. Det gäller att ta vara på sommaren. Den är kort, sommaren, som han sjunger. Tomas Ledin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar