lördag 30 januari 2010

Minnen från Skagen


Jag minns den där sommaren när vi åkte på semester till Skagen. Vi hade hyrt ett sommarhus en bit från Skagen, på landet. När vi kom fram blev vi överraskade över vilket härligt hus det var. Precis lagom stort för två vuxna och två små barn. Praktiskt ordnat. Lättskött. Högt i tak. 10 minuters gångväg till havet.
I ungarnas rum var det våningssäng. 3-våningssäng till deras stora lycka. Jag kände mig ängslig att de skulle ramla ned, fast det hände aldrig något. Jag var så lycklig över att se hur de lekte där i våningssängen. Med sina Barbie-dockor. Hur de gjorde det fint där. Ställde Barbie-dockorna på rad. Ordnade med sina böcker. Målarböckerna och pennorna. Så fort vi var på semester, så ville de ha det så prydligt runt omkring sig. Helt annorlunda än hemma.

Varje morgon gick vi till grannbonden och köpte färska ägg och nyplockade jordgubbar. Sedan åt vi frukost tillsammans och barnen kunde se på barnprogram på TV samtidigt. Sommarlovsmorgon. Det var mysiga stunder.
Vi var på stranden varje dag. Plockade massor av snäckor. Jag har kvar av dem fortfarande här hemma. De finns i en stor glasburk. Jag tittar på dem ibland och då minns jag. Draken som vi köpte i affären vid stranden. Den som det gick så bra att flyga med och jag minns hur barnen skrattade.
Ofta spelade vi badminton på eftermiddagarna. Jag minns skratten. Jag minns glädjen och lyckan. Jag känner viss saknad och längtan tillbaka. Jag känner också stor tacksamhet för just den sommaren i det där sommarhuset i Danmark.

Sedan brukade jag läsa böcker. Antingen inne i huset i den sköna soffan. Eller ute i solen på en solmadrass längs med husväggen. Då låg jag på mage och läste. Ängeln på sjunde trappsteget. Så hette en av böckerna som jag hade med mig.
Vi var på Skagenmuséet en dag och tittade på konst där. Jag minns hur nyfikna och intresserade barnen var. De ställde massor av frågor och kunde stå där och titta hur länge som helst på de vackra tavlorna.

Två veckor var vi där. Det var en av de mest lyckliga semestrarna i hela mitt liv så här långt. En semester som jag aldrig någonsin vill glömma. Solnedgångarna. Vågskvalpet. Friden. Jordgubbarna. Allt det där finns inne i mig fortfarande. Så levande när jag tar fram minnena.

8 kommentarer:

  1. Hej Maskroskvinnan!
    Ja jag tänkte morot har man ju sett
    så länge så varför inte något nytt.
    Så det ska bli spännande och se vad
    ni tycker....
    Kaksmulan delar med sig vet du.
    Jag önskar dej en trevlig Söndag.
    Kramar.

    PS:Den tavlan minns jag mycket väl,den hade vi i vår rökruta där jag jobbade.DS:

    SvaraRadera
  2. Hej igen maskroskvinnan!
    Tack det kan vara roligt att få veta vad ni tycker om den,jag har haft en period jag också där jag inte bakat....
    Men där har jag varit många gånger i din blogg eller har du 2 på bloggspot?
    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Hej Agath!

    Du är generös du, Kaksmulan. Tack!

    Visst är tavlan vacker! Jag bara älskar den!

    Jo, jag har två bloggar här på Blogspot nu. Den här layouten tyckte jag så mycket om. Jag tyckte att det var sommarkänsla i den. Och då fick jag idén att göra en blogg som bara skulle handla om sommaren. Det är så kul det här med att blogga, tycker jag. Här kan jag stoppa in massor av sommarblommor om jag vill. Hela året om. Till exempel. Dikter om sommaren. Och mina egna personliga sommarminnen.

    Tack för att du kikade in här!

    Den andra bloggen på Blogspot har adressen:

    http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

    Kramar
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hej Maskroskvinnan!
    Varför kallar du inte den ena för
    vad du egentligen heter och den
    andra för maskroskvinnan så man
    kan särskilja dem förstår du hur
    jag menar?
    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Hej Agath!

    Ja, det hade ju varit en bra idé, att kalla den ena bloggen för mitt riktiga namn och den andra för maskroskvinnan. Jag tänkte inte så långt.

    Ibland så handlar jag innan jag tänker. Det är kanske inte alltid så smart, men jag är sådan. Jag övar mig ibland i att tänka efter mer före. Fast ibland missar man saker också om man tänker för mycket före.

    Hade jag tänkte efter före, så tror jag aldrig att jag hade fått igen den här "Sommar-bloggen". Och det tycker jag hade varit synd. Jag tycker redan så mycket om den.

    Men din tanke är klok och fin, tack för att du ger mig kloka råd, Agath.

    Kramar
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Hej Maskroskvinnan!
    Ja det stökade till det innan jag hittade hit igen för denna bloggen gillar jag.jag tror att för du har maskroskvinnan på alla 3 stökar till det.

    Men du i dag har jag lagt ion ett nytt recept kanske det skulle smaka.
    Jag önskar dej en trevlig Söndagskväll.
    Kramar.

    SvaraRadera
  7. What's up, just wanted to say, I liked this article. It was funny. Keep on posting!

    My web page; Ladeprogramm

    SvaraRadera
  8. Greetings, I'm Ebony and I'm certainly pleased that I found blogger.
    com. If you don't mind, I just have one quick question. What do you do to clear your mind and find your center of focus before you sit down to write? Lately I just can't get my head clear so that I'm able to focus on my ideas. I definitively do like writing, however it just seems like the first ten to 15 mins are lost simply just trying to figure out how to begin. Do you have any suggestions or tips?

    Review my site ... amantes

    SvaraRadera